O wspinaniu, bieganiu i podróżowaniu po świecie

Home Office – jak nad nim zapanować?

Przyszło nam żyć w bardzo interesujących czasach. Epidemia koronawirusa (COVID-19) przewróciła nasze życie do góry nogami. W obecnej sytuacji wielu z nas pracuje w domu. Taki układ niesie ze sobą wiele korzyści, ale również liczne pułapki, które bardzo skutecznie mogą pogrążyć nasze plany zawodowe. W tym wpisie znajdziecie kilka porad, które ułatwią wam opanowanie pracy zdalnej.


Home Office - do początku marca wymarzony sposób pracy większości Polaków. Po kilku tygodniowym lockdow'nie zapewne większość z Was już wie, że nie jest to taki łatwy temat. Masa rozpraszaczy potrafi w mgnieniu oka zrujnować nasz wcześniejszy plan dnia i zamiast skończyć pracę o 17, siedzimy przy komputerze do 20, a nawet i dłużej. Co zrobić, aby łatwiej było nam się skupić na zadaniach do wykonania? Oto kilka rad jak zapanować nad hołmofisem.
  1. Przyszykuj swoje miejsce pracy - kanapa, czy blat w kuchni odpada! Podobnie jak stół w salonie z ogrodowym krzesełkiem. Oczywiście, że tak się da, ale po kilku godzinach wszystkie niedogodności będziecie czuli w kościach. Poza tym na dłuższą metę takie nieprzygotowane pod nas miejsce pracy może negatywnie wpływać na nasze zdrowie. Już samo siedzenie nie jest dla nas dobre, a jeśli dodamy do tego nieergonomiczne meble, w dłuższej perspektywie może się to dla nas skończyć bardzo źle (czytaj: boleśnie).
  2. Ubierz się jak do pracy - nie, nie chodzi mi o to by ubierać się w wyjściowy uniform z dobrze zawiązanym krawatem. Po prostu siedzenie w piżamie, czy szlafroku nie sprzyja wydajnej pracy. Ten punkt wydawać się może banalnym, ale ma duże znaczenie mentalne, które pomoże nam przełączyć się w tryb "pracy".
  3. Nim zaczniesz - posprzątaj - może nie brzmi to poważnie, ale bałagan w mieszkaniu potrafił bardzo skutecznie rozmontować mi dzień pracy. Sprawdza się tutaj stara studencka zasada, że do nauki można usiąść dopiero po posprzątaniu pokoju. Jak sobie z tym poradzić? Posprzątaj mieszkanie wieczorem. Rano, kiedy wstaniesz naładowany nową energią nic nie będzie cię rozpraszać i od razu będziesz mógł zasiąść do pracy. Tym samym szybciej zaczniesz pracę i szybciej ją skończysz 😀.
  4. Pilnuj swoich godzin pracy - w domu nie brakuje rozpraszaczy. Dlatego jasne określenie swoich godzin pracy pozwoli nam zachować dyscyplinę i nie spowoduje, że będziemy siedzieć przy komputerze od rana do wieczora. Wyraźnie rozdziel czas na "w domu" i "w pracy". W czasie pracy nie sprzątaj, nie gotuj obiadu. Podczas zajęć "zawodowych" nie rozpraszaj się tymi "domowymi" i na odwrót. Pozwoli ci to zachować zdrowy balans.
  5. Technika Pomodoro - czyli metoda organizacji czasu pracy. Jak działa Pomodoro? To bardzo proste, włączamy minutnik na 25 minut i w tym czasie skupiamy się wyłącznie na pracy. Potem robimy sobie krótką, 5 minutową przerwę i znowu wracamy do pracy na 25 minut. Po 4 takich cyklach możemy zrobić sobie dłuższą 15-30 minutową przerwę. Badania¹ wskazują, że technika ta pomaga nam w zachowaniu skupienia, o które trudno zarówno kiedy jesteśmy bombardowani ciągłymi powiadomieniami, ale również w przypadku kiedy ślęczymy monotonnie nad jakimś zadaniem. W sieci znajdziecie tysiące aplikacji bazującej na założeniach techniki pomodoro. Ja korzystam z bardzo prostej aplikacji w przeglądarce: https://tomato-timer.com 
  6. Rób przerwy - o tym co prawda było wyżej, ale warto zadbać, by przerwa była przerwą. Robisz sobie przerwę na obiad, czy kawę? Odejdź od komputera i zjedz obiad w kuchni. Kanapka przy biurku to nie jest najlepszy pomysł. Z takiego posiłku raczej nie będziemy zadowoleni, a i praca w trakcie jedzenia nie będzie satysfakcjonująca.
  7. Odłącz się od social mediów - niby banał, wszyscy to wiedzą, ale przewijanie social mediów to chyba ciągle jeden z największych pożeraczy naszego czasu. Rozwiązanie jest tylko jedno, drastyczne - log out! Wyłączanie powiadomień i wyciszanie dzwonków to jedno. Ja jednak proponuję wam skonfigurowanie osobnej przeglądarki do pracy i tej do zastosowań prywatnych (jeżeli korzystasz z Chrome, wystarczy utworzyć nowy profil). Spersonalizowana przeglądarka bez zalogowanych portali społecznościowych pomoże nam w skupieniu i odizolowaniu się od "przeszkadzaczy".
HOME OFFICE to komfort. Nie mam co do tego żadnych wątpliwości. Jednak nie zapominajcie, że jest to miecz obosieczny. Żeby pracowało nam się dobrze z domu musimy opracować własne procedury, a następnie się ich trzymać. Na pewno do dobrej i wydajnej pracy w domu potrzebna będzie dyscyplina.

Fotografia tytułowa: https://pixabay.com
¹ https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0010027710002994

0 komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Rock&Run | Powered by Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com